Dikastérium pre náuku viery
„Kráľovná pokoja“
Nóta ohľadom duchovnej skúsenosti spojenej s Medžugorím
1. Prišiel čas uzavrieť dlhý a komplexný príbeh týkajúci sa duchovných javov v Medžugorí. Ide o príbeh, v ktorom po sebe nasledujú rozdielne názory biskupov, teológov, komisií a analytikov.
Závery, ktoré predkladáme v tejto nóte sú zasadené do kontextu toho, čo stanovujú platných Normách pre postup pri rozlišovaní domnelých nadprirodzených javov (Dikastérium pre náuku viery, 17. mája 2024; ďalej skrátene Normy). V dôsledku toho je perspektíva predkladanej analýzy dosť odlišná od tej, ktorá sa používala v predchádzajúcich štúdiách.
Je dôležité hneď na začiatku objasniť, že závery tejto nóty neznamenajú vynesenie nejakej mienky ohľadom morálneho života tých, čo sa javia ako vizionári. Na druhej strane treba mať na pamäti, že keď sa „uprostred“ duchovnej skúsenosti, od jej počiatkov až po súčasnosť, rozpozná pôsobenie Ducha Svätého pre dobro Božieho ľudu, potom si charizmatické dary (gratiae gratis datae) – ktoré môžu byť s ňou spájané – pre svoje pôsobenie nevyhnutne nevyžadujú morálnu dokonalosť zúčastnených osôb.
2. Hoci v celku posolstiev, ktoré sa spájajú s touto duchovnou skúsenosťou, nachádzame mnoho pozitívnych prvkov, ktoré pomáhajú pochopiť evanjeliovú výzvu, niektoré posolstvá – podľa názoru niektorých – by mohli predstavovať rozpory alebo by mohli byť spojené s túžbami či záujmami domnelých vizionárov alebo iných osôb. Nemožno vylúčiť, že sa to v prípade niekoľkých posolstiev mohlo stať, a táto skutočnosť nám pripomína to, čo hovoria spomínané normy tohto dikastéria: že takéto javy „sa niekedy ukazujú byť spojené so zmätenými ľudskými skúsenosťami, teologicky nepresnými vyjadreniami alebo s nie celkom legitímnymi záujmami“ (Normy, 14). To nevylučuje „nejaký omyl prirodzenej povahy, ktorý nie je spôsobený zlým úmyslom, ale len subjektívnym vnímaním daného javu“ (Normy, čl. 15.2). Ako príklad takéhoto nepresného a v konečnom dôsledku teologicky nesprávneho mystického jazyka môžeme uviesť – medzi posolstvami týkajúcimi sa Medžugoria (porov. Úplná zbierka posolstiev Kráľovnej pokoja. „Prosím vás: obráťte sa!“ Camerata Picena [An] 2024; v niektorých prípadoch bol preklad vylepšený po porovnaní s pôvodným textom) – ojedinelý výraz „môj Syn, jediný a trojjediný, vás miluje“ (2. 11. 2017). V mystických textoch, ktoré sa snažia vyjadriť prítomnosť celej Trojice v tajomstve vteleného Slova, sa nezriedka používajú nevhodné slová, ako sú tieto. V tomto prípade treba chápať, že v Synovi, ktorý sa stal človekom, sa prejavuje láska trojjediného Boha (porov. Dikastérium pre náuku viery, „Milosrdenstvo Trojice“. List biskupovi z Como o duchovnej skúsenosti spojenej so svätyňou Maccio [Villa Guardia], 15. júla 2024). Okrem toho treba čitateľa upozorniť, aby mal na pamäti, že kedykoľvek sa v tejto poznámke spomínajú „posolstvá“ Panny Márie, vždy sa tým myslia „domnelé posolstvá“.
Pri rozlišovaní udalostí spojených s Medžugorím sa v zásade berie do úvahy existencia jasne overených plodov a analýza domnelých mariánskych posolstiev.
Plody
3. Bezprostredným účinkom fenoménu Medžugorie bol veľký a stále rastúci počet jeho ctiteľov na celom svete a množstvo ľudí, ktorí tam prichádzajú na púte z najrôznejších krajín.
Pozitívne ovocie sa prejavuje predovšetkým v podpore zdravého praktizovania života viery v súlade s tým, čo je prítomné v tradícii Cirkvi. To sa v kontexte Medžugoria týka tak tých, ktorí boli od viery vzdialení, ako aj tých, ktorí doteraz praktizovali vieru povrchne. Špecifickosť tohto miesta spočíva vo veľkom množstve takýchto plodov: hojné obrátenia, častý návrat k sviatostnej praxi (Eucharistia a sviatosť zmierenia), početné povolania do kňazského, rehoľného a manželského života, prehĺbenie života viery, intenzívnejšie praktizovanie modlitby, mnohé zmierenia medzi manželmi a obnova manželského a rodinného života. Treba spomenúť, že takéto skúsenosti sa vyskytujú najmä v súvislosti s púťami na miesta pôvodných udalostí, a nie počas stretnutí s „vizionármi“, ktorí sa zúčastňujú na údajných zjaveniach.
4. V dôsledku „medžugorského fenoménu“ sa intenzita každodennej pastoračnej práce vo farnosti Medžugorie zvýšila. Denne môžeme pozorovať, ako sa ľudia modlia rôzne časti ruženca, slávia sa sväté omše (viaceré aj vo všedné dni), konajú adorácie Najsvätejšej sviatosti a početné spovede. Mimo farského kostola sa nachádzajú dve krížové cesty, veľká sála na katechézu a malá kaplnka na adoráciu. Okrem bežného sviatostno-duchovného života sa v Medžugorí koná množstvo pravidelných aktivít, ako sú každoročné semináre rôzneho druhu, festival mládeže, duchovné cvičenia pre kňazov, pre manželské páry, pre organizátorov pútí, vedúcich centier pokoja a modlitebných skupín.
Farnosť Medžugorie je naďalej, už niekoľko desaťročí, významným cieľom pútnikov. Zdá sa, že na rozdiel od iných pútnických miest spojených so zjaveniami ľudia prichádzajú do Medžugoria predovšetkým obnoviť svoju vieru, a nie kvôli konkrétnym prosbám; dokonca tu boli zaznamenané aj skupiny pravoslávnych kresťanov a moslimov.
5. Mnohí veriaci objavili v súvislosti s „medžugorským fenoménom/zjavením“ svoje povolanie ku kňazstvu alebo zasvätenému životu. Príbehy týchto ľudí sú veľmi odlišné, zhodujú sa však v rovnakej duchovnej skúsenosti, keď pocítili povolanie k istej forme nasledovania Ježiša. Niektorí ľudia tam išli, aby spoznali vo svojom živote Božiu vôľu, iní len zo zvedavosti alebo v skutočnosti neboli veriaci. Viacerí uvádzajú, že milosť povolania spolu so silnou túžbou úplne sa odovzdať Bohu dostali na hore domnelých zjavení, iní zasa počas adorácie pred Najsvätejšou sviatosťou.
Mnohým ľuďom sa zmenil život po tom, ako prijali do svojho každodenného života medžugorskú spiritualitu (posolstvá, modlitbu, pôst, adoráciu, svätú omšu, spoveď...), a v dôsledku toho sa rozhodli pre kňazské alebo rehoľné povolanie. Niektorí cítia, že v Medžugorí dostali rozhodujúce potvrdenie povolania, ktoré v nich už nejaký čas dozrievalo. Existuje aj mnoho prípadov objavenia konkrétneho povolania síce mimo Medžugoria, no v rámci skupín inšpirovaných jeho spiritualitou a čítaním kníh o tejto skúsenosti.
Nechýbajú ani mnohé skutočné obrátenia ľudí vzdialených od Boha a Cirkvi, ktorí prešli od života poznačeného hriechom k radikálnym existenciálnym zmenám zameraným na evanjelium. V súvislosti s Medžugorím sú hlásené aj početné uzdravenia.
Veľa ďalších ľudí objavilo krásu kresťanstva. Pre mnohých sa Medžugorie stalo miestom, ktoré si Boh vybral pre obnovu ich viery: sú ľudia, ktorí toto miesto prežívajú ako nový východiskový bod na svojej duchovnej ceste. Veľa ďalších dokázalo vďaka medžugorskej skúsenosti prekonať svoje duchovné krízy. Iní uvádzajú túžbu hlbšie sa venovať službe Bohu v poslušnosti Cirkvi alebo viac sa angažovať v živote viery vo svojej domácej farnosti, ktorá sa v nich prebudila v súvislosti s Medžugorím. V mnohých krajinách po celom svete medzitým vzniklo veľmi veľa modlitebných skupín a skupín mariánskych ctiteľov, inšpirovaných duchovnou skúsenosťou z Medžugoria. Vznikli aj charitatívne diela spojené s rôznymi spoločenstvami a združeniami, najmä s tými, ktoré sa starajú o siroty, drogovo závislých, alkoholikov, deti s rôznymi problémami a zdravotne postihnutých.
Zvlášť pozoruhodná je prítomnosť mnohých mladých ľudí, mladých párov a dospelých, ktorí v Medžugorí prostredníctvom Panny Márie znovu objavujú kresťanskú vieru: táto skúsenosť ich smeruje ku Kristovi v Cirkvi. Svedectvom silnej prítomnosti mladých ľudí v Medžugorí sú každoročné festivaly mládeže.
Okrem týchto konkrétnych plodov je toto miesto vnímané ako priestor veľkého pokoja, rozjímania, úprimnej a hlbokej zbožnosti, ktorá je nákazlivá.
Na záver možno podať súhrnný obraz pozitívnych plodov tejto duchovnej skúsenosti, ktoré sa medzičasom oddelili od skúsenosti domnelých vizionárov, ktorých už nemožno vnímať ako hlavných sprostredkovateľov „medžugorského fenoménu/zjavenia“, uprostred ktorého Duch Svätý pôsobí toľko krásnych a pozitívnych vecí.
Ústredné aspekty posolstva
Kráľovná pokoja
6. Hoci Gospa (t. j. Pani) sa sama najčastejšie označuje menom Matka, v zmysle rôznych spojení (ako Matka Cirkvi, Matka Boha, Matka spravodlivých, svätých atď.), jej najoriginálnejší titul je „Kráľovná pokoja“ (porov. posolstvo zo 16. 6. 1983). Tento titul ponúka teocentrickú a veľmi bohatú víziu pokoja, ktorý neznamená len neprítomnosť vojny, ale má duchovný, rodinný a sociálny význam. Pokoj, o ktorom sa tu hovorí, sa v skutočnosti dosahuje predovšetkým modlitbou, ale šíri sa aj prostredníctvom misijnej angažovanosti. Jednou z prevládajúcich čŕt spirituality, ktorá vyplýva z posolstiev, je zverenie sa Bohu prostredníctvom plného spoľahnutia sa na Máriu, aby sme sa stali nástrojmi pokoja vo svete.
Posolstiev na túto tému je veľmi veľa. Tu sú niektoré z nich:
„Drahé deti, prišla som k vám a predstavila som sa ako Kráľovná pokoja, pretože ma poslal môj Syn. Chcem vám, drahé deti, pomôcť. Pomôcť vám, aby prišiel pokoj.“ (10. 8. 2012)
„Pokoj. Pokoj. Pokoj. Zmierte sa. Zmierte sa s Bohom a medzi sebou navzájom“ (26. 6. 1981).
„Drahé deti, bez modlitby niet pokoja. Preto vás, drahé deti, vyzývam, aby ste sa modlili za pokoj pred krížom“ (6. 9. 1984).
„Vyzývam vás všetkých, aby ste sa zodpovedne modlili za pokoj. Modlite sa, drahé deti, za to, aby vo svete zavládol pokoj, aby pokoj zavládol v ľudských srdciach, v srdciach mojich detí. Preto buďte mojimi nositeľmi pokoja v tomto nepokojnom svete, buďte mojím živým znamením, znamením pokoja“ (5. 8. 2013).
„Drahé deti, vyzývam vás všetkých, ktorí ste počuli moje posolstvo pokoja, aby ste ho zodpovedne a s láskou v živote uskutočňovali. Mnohí si myslia, že robia veľa, keď hovoria o posolstvách, no nežijú podľa nich. Pozývam vás, drahé deti, k životu a k zmene všetkého, čo je vo vás negatívne, aby sa všetko premenilo na pozitívne a na život“ (25. 5. 1991).
„Mýlite sa, keď hľadíte do budúcnosti a myslíte len na vojny, na tresty, na zlo. Ak stále myslíte na zlo, ste už na ceste, aby ste sa s ním stretli. Pre kresťana existuje len jeden postoj k budúcnosti: nádej na spásu. Vašou úlohou je prijať Boží pokoj, žiť ho a šíriť ho“ (10. 6. 1982).
„Dnešný svet žije uprostred veľkých napätí a kráča na pokraji katastrofy. Môže sa zachrániť, len ak nájde pokoj. Pokoj však môže získať len vtedy, ak sa vráti k Bohu“ (15. 2. 1983).
„Prišla som sem ako Kráľovná pokoja, aby som všetkým povedala, že pre spásu sveta je potrebný pokoj. Iba v Bohu sa nachádza pravá radosť, z ktorej pochádza pravý pokoj. Preto prosím o obrátenie“ (16. 6. 1983).
„Prijmite pokoj do vašich sŕdc. Starajte sa oň ako o kvet, ktorý potrebuje vodu, nehu a svetlo“ (25. 2. 2003).
Pokoj, ktorý pramení z lásky
7. Tento pokoj nie je samoúčelný a nevyjadruje najvyššiu kresťanskú hodnotu. Je ovocím prežívanej lásky, ktorá je najväčšou a najkrajšou čnosťou. Je to láska, ktorá sa odovzdáva Božej láske a prejavuje sa v bratskej láske, ktorá sa vyhýba hádkam, nesúdi a odpúšťa:
„Milujte sa navzájom. Buďte si navzájom bratmi a vyhýbajte sa všetkým hádkam“ (25. 12. 1981). „Drahé deti, aj dnes vás chcem pozvať k odpusteniu. Odpustite, deti moje! Odpustite druhým, odpustite aj sebe“ (13. 3. 2010). „Drahé deti, toto je čas vďakyvzdania. Dnes od vás žiadam lásku, nehľadajte chyby a omyly u druhých a nesúďte ich“ (4. 5. 2020).
Táto láska, ktorá nám umožňuje prinášať svetu pokoj, predpokladá aj lásku k tým, ktorí nie sú katolíci. Je pravda, že nejde o to, aby sme ponúkali synkretizmus, alebo hovorili, že „všetky náboženstvá sú si pred Bohom rovné“. Napriek tomu sú všetci ľudia milovaní. To sa dá najlepšie pochopiť v ekumenickom a medzináboženskom kontexte Bosny a Hercegoviny, poznačenej strašnou vojnou so silnými náboženskými prvkami:
„Na zemi ste rozdelení, ale všetci ste moje deti. Moslimovia, pravoslávni, katolíci, všetci ste si rovní pred mojím Synom a predo mnou. Všetci ste moje deti. To neznamená, že všetky náboženstvá sú si pred Bohom rovné, ale ľudia áno. Nestačí však patriť ku Katolíckej cirkvi, aby sme boli spasení: človek musí rešpektovať Božiu vôľu [...]. Komu bolo málo dané, od toho sa bude málo žiadať“ (20. 5. 1982). „Nie ste praví kresťania, ak nerešpektujete svojich bratov, ktorí patria k iným náboženstvám“ (21. 2. 1983). Hoci sa pripomína potreba „za každú cenu zachovať katolícku vieru pre seba a pre svoje deti“ (19. 2. 1984).
Kráľ pokoja
8. Titulu „Kráľovná pokoja“ zodpovedá titul „Kráľ pokoja“, ktorý sa prisudzuje Ježišovi:
„Pozývam vás, drahé deti, aby sa váš život spojil s ním. Ježiš je Kráľ pokoja a len on vám môže dať pokoj, ktorý hľadáte. Som s vami a predstavujem vás Ježišovi“ (25. 12. 1995). „Vo svojich rukách mám malého Ježiša, Kráľa pokoja“ (25. 12. 2002). „S veľkou radosťou vám prinášam Kráľa pokoja, aby vás požehnal svojím požehnaním“ (25. 12. 2007).
Jedine Boh
9. Posolstvá ponúkajú silne teocentrickú víziu duchovného života a častá je výzva k dôveryplnému oddaniu sa Bohu, ktorý je láska:
„Drahé deti, dnes vás pozývam k úplnému oddaniu sa Bohu. Všetko, čo robíte, a všetko, čo máte, odovzdajte Bohu, aby on mohol vládnuť vo vašom živote ako kráľ všetkého. Nebojte sa“ (25. 7. 1988).
„Drahé deti, dnes vás pozývam, aby ste počas tohto týždňa žili podľa týchto slov: MILUJEM BOHA! Drahé deti, s láskou dosiahnete všetko, aj to, čo považujete za nemožné“ (28. 2. 1985).
„Drahé deti, pozývam vás k úplnému odovzdaniu sa Bohu. Nech je všetko, čo máte, v Božích rukách. Len tak budete mať vo svojich srdciach radosť. Deti moje, radujte sa zo všetkého, čo máte. Ďakujte Bohu, pretože všetko je jeho dar pre vás. Takto budete môcť v živote za všetko ďakovať a objavovať Boha vo všetkom, aj v tom najmenšom kvietku“ (25. 4. 1989).
10. Vo svetle tohto všetkého môžeme rozpoznať jadro posolstiev, v ktorých Panna Mária nestavia do centra seba, ale ukazuje sa ako plne zameraná na naše zjednotenie s Bohom:
„Hľa, preto som s vami, aby som vás učila a približovala Božej láske“ (25. 5. 1999).
„Pozývam vás, aby ste v prvom rade milovali Boha, Stvoriteľa vášho života, a potom spoznáte a budete milovať Boha v každom človeku“ (25. 11. 1992).
„Som s vami a prihováram sa u Boha za každého z vás, aby sa vaše srdce otvorilo Bohu a Božej láske“ (25. 3. 2000).
„Pozývam vás všetkých, aby ste rástli v Božej láske ako kvet, ktorý cíti teplé jarné lúče“ (25. 4. 2008).
„Neochabujte vo svojej viere a nepýtajte sa prečo, mysliac si, že ste sami a opustení, ale otvorte svoje srdcia, modlite sa a pevne verte a potom vaše srdce pocíti Božiu blízkosť a to, že Boh vás nikdy neopúšťa a je vždy pri vás“ (25. 12. 2019).
11. Z tohto dôvodu nás Mária pozýva k stretnutiu s Bohom, ktorý je vždy prítomný v našom každodennom živote:
„Hľadáte znamenia a posolstvá a nevidíte, že Boh vás ráno s východom slnka pozýva, aby ste sa obrátili a vrátili na cestu pravdy a spásy“ (25. 9. 1998). „Nech vám pšeničné polia hovoria o Božom milosrdenstve voči každému stvoreniu“ (25. 8. 1999). „Boh vás chce zachrániť a posiela vám posolstvá prostredníctvom ľudí, prírody a mnohých iných vecí, ktoré vám môžu pomôcť pochopiť, že musíte zmeniť smer svojho života“ (25. 3. 1990).
Kristocentrizmus
12. Máriin príhovor a konanie sa javia ako jasne podriadené Ježišovi Kristovi ako pôvodcovi milosti a spásy v každom človeku:
„Deti moje, zvlášť by som vás chcela priblížiť Ježišovmu srdcu. Preto vás, deti moje, dnes pozývam, aby ste sa modlili k môjmu drahému Synovi Ježišovi, aby všetky vaše srdcia boli jeho“ (25. 10. 1988). „Nenechajte sa zviesť svetským svetlom. Otvorte sa svetlu Božej lásky, láske môjho Syna. Rozhodnite sa pre neho: on je Láska, on je Pravda“ (2. 5. 2016). „Vyzývam vás dnes, drahé deti, pretože ste sa odvrátili od Ježiša, pretože ste Ježiša odsunuli do úzadia a zanedbali. Preto vás vyzývam, aby ste sa rozhodli pre neho a postavili Ježiša vo svojom živote na prvé miesto“ (24. 4. 2017). „Túžim vás obnoviť a viesť vás svojím srdcom k Ježišovmu srdcu, ktoré stále pre vás trpí a pozýva vás k obráteniu“ (25. 10. 1996). „Iba ak sa priblížite k Ježišovi, pochopíte nesmiernu lásku, ktorú má ku každému z vás“ (25. 2. 1998). „Pozývam vás, aby ste svoje srdcia stále horlivejšie zapaľovali láskou k Ukrižovanému a nezabúdali, že z lásky k vám dal svoj život, aby ste boli spasení“ (25. 9. 2007).
13. Mária sa prihovára, ale silu nám dáva Kristus. Preto celé jej materinské pôsobenie spočíva v tom, že nás motivuje, aby sme išli ku Kristovi:
„On vám dá silu a radosť v tomto čase. Som vám nablízku svojím príhovorom“ (25. 11. 1993). „Moje ruky vám ponúkajú môjho Syna, ktorý je prameňom čistej vody. On oživí vašu vieru a očistí vaše srdcia“ (2. 10. 2014). „Otvorte svoje srdcia a odovzdajte svoje životy Ježišovi, aby mohol pôsobiť vo vašich srdciach a posilňovať vás vo viere“ (23. 5. 1985).
Mária pokorne hovorí o vlastných slovách v porovnaní s večným Slovom, ktorého slová života nás účinne premieňajú: „Drahé deti, hovorím k vám ako Matka: jednoduchými slovami [...]. Na druhej strane môj Syn, ktorý prichádza z večnej prítomnosti, hovorí k vám slovami života a zasieva lásku do otvorených sŕdc“ (2. 10. 2017).
Pôsobenie Ducha Svätého
14. Mnohé posolstvá nás vyzývajú, aby sme si uvedomili, že je dôležité vyhľadávať pomoc Ducha Svätého:
„Ľudia sa mýlia, keď sa obracajú len na svätých, aby ich o niečo žiadali. Dôležité je modliť sa k Duchu Svätému, aby na vás zostúpil. Keď ho máte, máte všetko“ (21. 10. 1983).
„Začnite tým, že budete každý deň vzývať Ducha Svätého. Najdôležitejšie je modliť sa k Duchu Svätému. Keď na vás zostúpi Duch Svätý, všetko sa premení a stane sa vám jasným“ (25. 11. 1983).
„Pred omšou sa treba modliť k Duchu Svätému. Modlitby k Duchu Svätému musia vždy sprevádzať omšu“ (26. 11. 1983).
„Ľudia sa modlia nesprávnym spôsobom. Chodia do kostolov a svätýň, aby si vyprosili nejakú materiálnu milosť. Len málo z nich však prosí o dar Ducha Svätého. Najdôležitejšie pre vás je práve to, aby ste prosili o zostúpenie Ducha Svätého, pretože ak máte dar Ducha Svätého, máte všetko“ (29. 12. 1983).
Výzva na obrátenie
15. V posolstvách sa objavuje neustála výzva na zanechanie svetského životného štýlu a prílišnej pripútanosti k svetským dobrám, spolu s častými výzvami na obrátenie, ktoré umožňuje skutočný pokoj vo svete. Zdá sa, že obrátenie je jadrom posolstva Gospy: „Drahé deti! Dnes vás pozývam k obráteniu. To je najdôležitejšie posolstvo, ktoré som vám tu odovzdala“ (25. 2. 1996).
„Moje srdce horí láskou k vám. Jediné slovo, ktoré chcem povedať svetu, je toto: obrátenie, obrátenie. Dajte to vedieť všetkým mojim deťom. Prosím len o obrátenie“ (25. 4. 1983).
„Drahé deti, dnes vás chcem zahaliť do svojho plášťa a všetkých vás viesť na cestu obrátenia. Drahé deti, prosím vás, odovzdajte Pánovi všetku svoju minulosť, všetko zlo, ktoré sa nahromadilo vo vašich srdciach“ (25. 2. 1987).
„Nemôžete povedať, že ste sa už obrátili, pretože váš život sa musí stať každodenným obrátením“ (25. 2. 1993).
„Prebuď sa z únavného spánku svojej duše a povedz Bohu zo všetkých síl: ,Ánoʻ. Rozhodni sa pre obrátenie a svätosť“ (25. 3. 2001).
„Obráťte sa, deti moje, a pokľaknite v tichu svojho srdca. Postavte Boha do stredu svojho života“ (25. 5. 2001).
„Drahé deti, aj dnes vás s veľkou radosťou v srdci pozývam k obráteniu [...]. Boh túži obrátiť celý svet a pozýva ho k spáse a na cestu k tomu, ktorý je začiatkom a cieľom každého bytia“ (25. 6. 2007).
Ťažké bremeno zla a hriechu
16. Zároveň sa tu objavuje naliehavá výzva, aby sme nepodceňovali závažnosť zla a hriechu a brali veľmi vážne Božiu povolanie do boja proti zlu a vplyvu satana. Ďalšou častou výzvou je, aby sme sa nezľakli tvárou v tvár skúškam. Podľa konkrétnych okolností sa zvestuje, že súčasnosť je časom milosti a časom skúšok. Tie sú niekedy opísané aj veľmi silnými slovami: všade vládne zúfalstvo, všetko sa rúca atď. a súvisia predovšetkým s nedostatkom viery a vzdialenosťou veľmi mnohých ľudí od Boha. Z toho vyplýva výzva obetovať Bohu všetky utrpenia a ťažkosti, aby priniesli ovocie milosti a vnútornej útechy:
„Neplačem len preto, že Ježiš zomrel. Plačem preto, že Ježiš zomrel a do poslednej kvapky svojej krvi sa vydal za všetkých ľudí, ale mnohé z mojich detí z toho nechcú mať žiadny úžitok“ (1. 4. 1983).
„Pozrite sa okolo seba, drahé deti, a uvidíte, aký veľký je hriech, ktorý vládne na tejto zemi. Preto sa modlite, aby Ježiš zvíťazil“ (13. 9. 1984).
„Drahé deti, viete, že som vám sľúbila oázu pokoja, ale viete, že vedľa oázy je púšť, kde satan číha a pokúša každého z vás. Drahé deti, iba modlitbou môžete premôcť každý vplyv satana na mieste, kde žijete. Ja som s vami, ale nemôžem vás pripraviť o vašu slobodu“ (7. 8. 1986).
„Kamkoľvek idem, a je tam so mnou aj môj Syn, tam sa pridáva aj satan. Bez toho, aby ste si to uvedomovali, ste mu dovolili, aby vo vás prevzal moc, aby vás ovládol [...]. Nepoddajte sa, deti moje! Zotrite mi z tváre slzy, ktoré som vyronila, keď som pozorovala, čo robíte. Rozhliadnite sa okolo seba! Nájdite si čas, aby ste sa priblížili k Bohu v Cirkvi. Príďte do domu svojho Otca. Nájdite si čas, aby ste sa zhromaždili ako rodina a prosili Boha o milosť. [...] Nepozerajte sa zvrchu na chudáka, ktorý vás prosí o kôrku chleba. Neodháňajte ho od svojho plného stola. Pomôžte mu! A Boh pomôže aj vám [...]. Vy, deti moje, ste na to všetko zabudli. Prispel k tomu aj satan. Nepoddávajte sa! [...]. Nechcem vás ďalej karhať, naopak, chcem vás ešte raz pozvať k modlitbe, pôstu a pokániu“ (28. 1. 1987).
„Drahé deti, osobitne vás všetkých pozývam k modlitbe a odriekaniu, pretože teraz, viac ako kedykoľvek predtým, chce satan zviesť na cestu smrti a hriechu čo najviac ľudí. Preto, drahé deti, pomôžte môjmu Nepoškvrnenému srdcu zvíťaziť v hriešnom svete“ (25. 9. 1991).
„Nedovoľte satanovi, aby vás stiahol dolu a robil si s vami, čo chce. Pozývam vás, aby ste sa stali zodpovednými a rozhodnými a každý deň zasvätili Bohu“ (25. 1. 1998).
„Teraz, tak ako nikdy predtým, chce satan udusiť človeka a jeho dušu svojím nákazlivým vetrom nenávisti a nepokoja. V toľkých srdciach nie je žiadna radosť, pretože niet Boha a niet modlitby. Nenávisť a vojna sa šíria každým dňom. Pozývam vás, deti moje, aby ste s nadšením znovu nastúpili na cestu svätosti a lásky, lebo kvôli tomu som prišla medzi vás. Spolu buďme láskou a odpustením pre všetkých, ktorí vedia a chcú milovať iba tou ľudskou láskou, a nie tou nesmiernou Božou láskou“ (25. 1. 2015).
17. Panna Mária poukazuje na možnosť ukončiť vojnu, ale je na to potrebná spolupráca kresťanov a obeta ich života. To znamená silnú výzvu k zodpovednosti: „Hovoríte, ale nežijete: preto, deti moje, táto vojna trvá tak dlho. Vyzývam vás, aby ste sa otvorili Bohu a žili s Bohom vo svojich srdciach [...]. Drahé deti, nemôžem vám pomôcť, ak nebudete žiť podľa Božích prikázaní, ak nebudete prežívať svätú omšu, ak neodmietnete hriech“ (25. 10. 1993). Napriek tomu sa o štyri mesiace neskôr vyjadruje vďačne a opäť zdôrazňuje hodnotu spolupráce veriacich: „Všetci ste mi pomohli, aby sa táto vojna čo najskôr skončila“ (25. 2. 1994). Dôležitosť spolupráce veriacich sa objavuje aj v iných súvislostiach: „Musíte spolupracovať na diele spásy svojimi životmi a svojím príkladom“ (25. 5. 1996).
Modlitba
18. Na tejto ceste je najdôležitejšia modlitba. V posolstvách sa vyskytuje neustála a naliehavá výzva k modlitbe:
„Znovu vás pozývam, aby ste sa rozhodli pre modlitbu, pretože v modlitbe budete môcť zažiť obrátenie. Každý z vás sa v jednoduchosti stane podobným dieťaťu, ktoré je otvorené Otcovej láske“ (25. 7. 1996).
„Pozývam vás, aby ste svoj deň naplnili krátkymi vrúcnymi modlitbami. Keď sa modlíte, vaše srdce je otvorené a Boh vás miluje osobitnou láskou a dáva vám osobitné milosti. Preto využite tento čas milosti a venujte ho Bohu ako nikdy dosiaľ“ (25. 7. 2005).
19. Popri modlitbe sa často objavuje výzva k pôstu, ktorý sa však vysvetľuje ako dobrovoľné ponúknutie obety fyzického charakteru: „Ak ste v núdzi alebo v ťažkostiach, príďte ku mne. Ak nemáte silu postiť sa o chlebe a vode, môžete sa zrieknuť iných vecí. Okrem jedla by bolo dobré vzdať sa televízie, pretože – po sledovaní televíznych programov – ste rozptýlení a nemôžete sa modliť. Mohli by ste sa tiež vzdať alkoholu, cigariet a iných pôžitkov. Sami viete, čo by ste mali robiť“ (8. 12. 1981).
Ústredné postavenie svätej omše
20. Modlitba veriacich vrcholí v slávení Eucharistie:
„Svätá omša je najvyššou formou modlitby. Nikdy nebudete schopní pochopiť jej veľkosť“ (13. 1. 1984). „Drahé deti, aj dnes vás chcem osobitným spôsobom pozvať k Eucharistii. Nech je svätá omša stredobodom vášho života! Najmä, drahé deti, nech je Eucharistia vo vašich rodinách: rodina musí chodiť na svätú omšu a oslavovať Ježiša. Ježiš musí byť stredobodom vášho života!“ (15. 6. 2018). „Nech svätá omša pre vás nie je zvykom, ale životom; prežívaním svätej omše každý deň pocítite potrebu svätosti“ (25. 1. 1998). „Nezabúdajte, že v Eucharistii, ktorá je srdcom viery, je môj Syn stále s vami. Prichádza k vám a s vami láme chlieb, pretože, deti moje, za vás zomrel, vstal z mŕtvych a opäť príde“ (2. 5. 2016).
21. Nasledujúce posolstvo dobre zdôrazňuje malú hodnotu samotných zjavení v porovnaní s obrovským duchovným pokladom, ktorým je Eucharistia:
„Počas svätej omše som vám bližšie ako počas zjavenia. Mnohí pútnici by chceli byť prítomní v miestnosti zjavenia, a tak sa tlačia okolo fary. Keď sa natlačia pred svätostánok, ako to robia teraz pred farou, pochopia všetko, pochopia Ježišovu prítomnosť, pretože prijať sväté prijímanie je viac ako byť vizionárom“ (12. 11. 1986).
Bratské spoločenstvo
22. Medžugorská spiritualita nie je individualistická. Na jednej strane sa prežíva najmä na spoločných podujatiach, ako sú púte a modlitbové stretnutia; na druhej strane je v posolstvách popri modlitbe prítomná neustála výzva ku konkrétnej bratskej láske, ktorá sprevádza, dáva, slúži, odpúšťa a je nablízku chudobným:
„Toto je jediná pravda, ktorú vám zanechal môj Syn. Nemusíte ju veľmi skúmať: žiada sa od vás, aby ste milovali a dávali“ (2. 1. 2015).
„Pozývam vás, deti moje, aby ste sa pozreli, kto potrebuje vašu duchovnú alebo materiálnu pomoc. Svojím príkladom, deti moje, budete vystretými rukami Boha, ktorého ľudstvo hľadá“ (25. 2. 1997).
„Potom si vyberte jeden deň v týždni a venujte ho chudobným a chorým: nezabúdajte na nich“ (23. 1. 1984).
„Drahé deti, vyzývam vás, aby ste milovali blížneho, a najmä aby ste milovali tých, ktorí vám ubližujú. Takto, teda s láskou, budete môcť oceniť úmysly srdca. Modlite sa a milujte, drahé deti: s láskou budete môcť urobiť aj to, čo sa vám zdalo nemožné“ (7. 11. 1985).
„Drahé deti, dnes vás pozývam k láske, ktorá sa páči Bohu a je mu milá. Deti moje, láska prijíma všetko, všetko, čo je ťažké a trpké, kvôli Ježišovi, ktorý je láskou. Preto, drahé deti, modlite sa k Bohu, aby vám prišiel na pomoc [...]. Potom bude môcť Boh formovať váš život a vy budete rásť v láske. Oslavujte Boha, deti moje, HYMNOM NA LÁSKU (1Kor 13), aby vo vás Božia láska každým dňom rástla do svojej plnosti“ (25. 6. 1988).
„Žiadate môjho Syna, aby bol k vám milosrdný, ale ja vás vyzývam k milosrdenstvu. Vy ho žiadate, aby bol k vám dobrý a aby vám odpustil, ale ako dlho vás prosím, deti moje, aby ste odpúšťali a milovali všetkých ľudí, ktorých stretnete!“ (2. 3. 2019).
Komunitný aspekt Medžugoria sa objavuje aj v neustálom zdôrazňovaní zásadného významu rodiny v kresťanskom živote: „Drahé deti, začnite, prosím, meniť svoj rodinný život. Nech je rodina harmonickým kvetom, ktorý túžim darovať Ježišovi. Drahé deti, nech je každá rodina aktívna v modlitbe. Túžim, aby jedného dňa bolo v rodine vidieť ovocie: len vtedy ich budem môcť dať ako okvetné lístky Ježišovi na naplnenie Božieho plánu (1. 5. 1986).
23. Táto spiritualita, samozrejme, zahŕňa cirkevný rozmer, teda spoločenstvo s celou Cirkvou, s pastiermi a najmä so Svätým Otcom:
„Dobre si plňte svoje povinnosti a robte to, čo od vás žiada Cirkev“ (2. 2. 1983). „Modlím sa k svojmu Synovi, aby vám skrze lásku dal prostredníctvom neho jednotu, jednotu medzi vami a jednotu medzi vami a vašimi pastiermi. Môj Syn sa vám cez nich vždy nanovo dáva a obnovuje vaše duše. Nezabúdajte na to“ (2. 8. 2014). „Ako svoje deti vás prosím: veľa sa modlite za Cirkev a za jej služobníkov, vašich pastierov, aby Cirkev bola taká, akú ju chce mať môj Syn: čistá ako pramenitá voda a plná lásky“ (2. 3. 2018). „Modlite sa za môjho milovaného Svätého Otca, modlite sa za jeho poslanie“ (17. 8. 2014).
Radosť a vďačnosť
24. Medžugorská spiritualita je radostná, slávnostná a zahŕňa pozvanie prežívať radosť z nasledovania Krista a ďakovať aj za malé pekné veci v živote:
„Drahé deti, pozývam vás, aby ste sa otvorili Bohu. Viete, deti moje, tak ako sa príroda otvára a dáva život a plody, aj ja vás pozývam k životu s Bohom a úplnému odovzdaniu sa mu. Deti moje, ja som s vami a chcem vás neustále uvádzať do radosti života. Túžim, aby každý z vás objavil radosť a lásku, ktoré sa nachádzajú iba v Bohu a ktoré môže dať iba Boh“ (25. 5. 1989).
„Drahé deti, pozývam vás, aby ste ďakovali Bohu za všetky dary, ktoré ste počas svojho života objavili, aj za ten najmenší dar, ktorý ste vnímali.
Ďakujem spolu s vami a želám si, aby ste všetci pocítili radosť z týchto darov a aby Boh bol pre každého z vás všetkým“ (25. 9. 1989).
„Modlite sa, deti moje, aby sa vám modlitba stala životom. Takto objavíte vo svojom živote pokoj a radosť, ktoré Boh dáva tým, ktorých srdcia sú otvorené jeho láske“ (25. 8. 2007).
„Kto sa modlí, deti moje, cíti slobodu Božích detí a s radostným srdcom slúži pre dobro človeka, svojho brata. Lebo Boh je láska a sloboda. Preto, deti moje, keď vám chcú nasadiť reťaze a využiť vás, nepochádza to od Boha, lebo Boh je láska a dáva svoj pokoj každému stvoreniu“ (25. 10. 2021).
„Nájdite pokoj v prírode a objavíte Boha Stvoriteľa, ktorému môžete ďakovať za všetky stvorenia“ (25. 7. 2001).
„Prajem každému z vás, aby ste boli šťastní tu na zemi“ (25. 5. 1987).
„Drahé deti! Modlite sa a obnovte svoje srdcia, aby dobro, ktoré ste zasiali, prinieslo radostné ovocie“ (25. 2. 2024).
„Potrebujem vaše spojenie s mojím Synom, pretože chcem, aby ste boli šťastní“ (2. 5. 2015).
Svedectvo veriacich
25. V posolstvách nájdeme naliehavé výzvy k osobnému svedectvu. Vo všeobecnosti ide o výzvy svedčiť o viere a láske vlastným životom. V tomto možno zhrnúť misijné posolstvo Medžugoria. V tejto súvislosti sa Gospa v mesačných posolstvách pre farnosť často obracia na veriacich a nazýva ich „apoštolmi svojej lásky“:
„Drahé deti, ako Matka vás prosím, aby ste vytrvali ako moji apoštoli [...]. Modlím sa, aby ste boli svedkami lásky nebeského Otca tak, ako môj Syn. Deti moje, dostalo sa vám veľkej milosti byť svedkami Božej lásky. Neberte na ľahkú váhu zodpovednosť, ktorá vám bola zverená. Nezarmucujte moje materinské srdce. Ako Matka túžim dôverovať svojim deťom, svojim apoštolom“ (2. 11. 2012).
„Apoštoli mojej lásky, deti moje, buďte ako slnečné lúče, ktoré teplom lásky môjho Syna zohrievajú všetkých okolo seba. Deti moje, svet potrebuje apoštolov lásky“ (2. 10. 2018).
Zvlášť krásne je posolstvo, ktoré nabáda človeka, aby neprikladal taký veľký význam veľkolepým znameniam a svojím životom ukazoval to, čomu verí: „Žiadate ma o znamenie, aby ste mohli uveriť v moju prítomnosť. Znamenie príde. Ale vy ho nepotrebujete: vy sami musíte byť znamením pre iných“ (8. 2. 1982).
Večný život
26. V mnohých posolstvách je silná výzva na prebudenie túžby po raji, teda hľadanie konečného zmyslu existencie vo večnom živote:
„Drahé deti, dnes vás chcem všetkých pozvať, aby sa každý z vás rozhodol pre raj“ (25. 10. 1987). „Boh ma posiela, aby som vám pomohla a viedla vás do raja, ktorý je vaším cieľom“ (25. 9. 1994). „Túžim z vás urobiť veľmi krásnu kyticu pripravenú pre večnosť“ (25. 7. 1995). „Bez neho niet budúcnosti ani radosti, ale predovšetkým niet večnej spásy“ (25. 4. 1997). „Rozhodnite sa pre svätosť, deti moje, a myslite na nebo“ (25. 5. 2006). „Vo vašich srdciach sa zrodí túžba po nebi. Vo vašich srdciach začne vládnuť radosť“ (25. 8. 2006). „Ste takí slepí a pripútaní k pozemským veciam a myslíte na pozemský život. Boh ma poslal, aby som vás viedla k večnému životu“ (25. 10. 2006). „Nezabúdajte, že ste pútnici na ceste do večnosti“ (25. 11. 2006). „Nezabúdajte, že ste pominuteľní ako kvet na poli“ (25. 1. 2007). „Nezabúdajte, že ste pútnikmi na tejto zemi“ (25. 12. 2007). „Všetko pominie, deti moje, len Boh ostane“ (25. 3. 2008). „Želám si, deti moje, aby si každý z vás zamiloval večný život, ktorý je vašou budúcnosťou“ (25. 1. 2009).
Nevyhnutné objasnenia
27. Posolstvá ako celok majú veľkú hodnotu a rôznymi slovami vyjadrujú trvalé evanjeliové učenie. Niekoľko posolstiev sa odchyľuje od tohto veľmi pozitívneho a poučného obsahu a dokonca sa zdá, že zachádzajú tak ďaleko, že mu odporujú. Treba dať pozor, aby týchto niekoľko zmätočných prvkov nezatienilo krásu celku.
Aby sme sa vyhli tomu, že by bol tento medžugorský poklad kompromitovaný, treba objasniť niektoré možné nejasnosti, ktoré môžu viesť menšie skupiny k skresleniu vzácnej ponuky tejto duchovnej skúsenosti, najmä ak sa posolstvá čítajú len útržkovite.
To nás vedie k tomu, aby sme znovu pripomenuli rozhodujúcu zásadu: keď človek rozpozná uprostred duchovnej skúsenosti pôsobenie Ducha Svätého, neznamená to, že všetko, čo patrí k tejto skúsenosti, je bez akejkoľvek nepresnosti, nedokonalosti alebo možnej zmätočnosti. Treba znovu pripomenúť, že tieto javy „sa niekedy zdajú byť spojené so zmätenými ľudskými skúsenosťami, s teologicky nepresnými vyjadreniami alebo s nie celkom legitímnymi záujmami“ (Normy, 14). To nevylučuje možnosť „nejakej chyby prirodzeného poriadku, ktorá nie je spôsobená zlým úmyslom, ale subjektívnym vnímaním daného javu“ (Normy, čl. 15.2).
Veriaci musia byť pozorní a obozretní pri interpretácii a šírení domnelých posolstiev. Preto, aby sme teraz moli poskytnúť usmernenie, poukážeme teraz na niekoľko posolstiev, ktoré by sa mali posudzovať zvlášť opatrne, hoci mnohé z nich možno správne pochopiť vo svetle všetkých posolstiev ako celku.
Pokarhania a hrozby
28. V niektorých prípadoch sa zdá, že Panna Mária prejavuje isté podráždenie, pretože niektoré z jej pokynov neboli dodržané; varuje pred hrozivými znameniami a pred tým, že sa už viac nezjaví, hoci potom posolstvá pokračujú bez prerušenia:
„Prišla som naposledy vyzvať svet k obráteniu. Potom sa už na zemi nezjavím. Toto sú moje posledné zjavenia“ (2. 5. 1982).
„Ponáhľajte sa a obráťte sa. Keď sa na kopci zjaví sľúbené znamenie, bude už neskoro“ (2. 9. 1982).
„Dnes vás pozývam naposledy. Teraz je Pôstne obdobie a vy – ako farnosť – môžete teraz z lásky prijať moju výzvu. Ak tak neurobíte, už si neželám vám prinášať ďalšie posolstvá“ (21. 2. 1985).
Tieto posolstvá treba prijať len ako výzvu, aby sme neodďaľovali ani neodkladali obrátenie, majúc na pamäti slová sv. Pavla: „Hľa, teraz je milostivý čas, teraz je deň spásy“ (2 Kor 6, 2).
V skutočnosti jedno z posolstiev poskytuje svetlo na správny výklad spomenutých posolstiev:
„Tí, ktorí predpovedajú katastrofy, sú falošní proroci. Hovoria: ,V takom a takom roku, v taký a taký deň nastane pohromaʻ. Vždy som hovorila, že trest príde, ak sa svet neobráti. Preto všetkých pozývam k obráteniu. Všetko závisí od vášho obrátenia“ (15. 12. 1983).
Posolstvá pre farnosť
29. Existujú aj iné výrazy, ktorým hrozí riziko, že sa budú vykladať v nesprávnom zmysle, ako sa to deje napríklad v posolstvách pre farnosť. Zdá sa, že Panna Mária v nich chce mať kontrolu nad detailmi duchovnej a pastoračnej cesty – žiadosti o dni pôstu alebo pokyny o konkrétnych záväzkoch pre rôzne liturgické obdobia –, čo vyvoláva dojem, že chce nahradiť bežné participatívne orgány. Niekedy, ako vidno v nasledujúcich posolstvách, sa „osobitná starostlivosť“, ktorú chce Panna Mária vykonávať nad farnosťou, objaví až po sťažnosti, že sa jej pastoračné pokyny nedodržiavajú:
„Drahé deti, túto farnosť som si zvlášť vybrala a túžim ju viesť. S láskou ju chránim a želám si, aby bola moja. Ďakujem vám, že ste sem dnes večer prišli. Túžim, aby vás bolo so mnou a s mojím Synom čoraz viac. Každý (štvrtok) prinesiem osobitné posolstvo pre vás“ (1. 3. 1984).
„Drahé deti, zajtra večer (na sviatok Turíc) sa modlite, aby ste mali Ducha pravdy. Najmä vy vo farnosti, pretože potrebujete Ducha pravdy, aby ste mohli odovzdávať posolstvá také, aké sú, nič nepridávajúc ani neuberajúc: tak, ako som ich podala“ (9. 6. 1984).
„Drahé deti, v týchto dňoch (Adventu) vás pozývam k rodinnej modlitbe. Niekoľkokrát som vám v mene Božom odovzdala posolstvá, ale vy ste ma nepočúvali. Budúce Vianoce budú pre vás nezabudnuteľné, pokiaľ prijmete posolstvá, ktoré vám dávam“ (6. 12. 1984).
„Drahé deti, chcem vám naďalej odovzdávať svoje posolstvá, a preto vás dnes pozývam, aby ste žili a prijímali ich. Deti moje, milujem vás a vybrala som si osobitne túto farnosť, v ktorej som dobrovoľne zostala, keď ma do nej poslal Najvyšší. Preto vás pozývam: Prijmite ma, drahé deti, aby ste aj vy boli šťastné. Počúvajte moje posolstvá! Počúvajte ma!“ (21. 3. 1985).
„Dnes je ten deň, keď som vám chcela prestať odovzdávať správy, pretože niektorí ma neprijali. Farnosť však pokročila a ja si želám odovzdať vám posolstvá, ako sa to nikde v dejinách od počiatku sveta nestalo“ (4. 4. 1985).
Takéto opakované výzvy adresované farníkom sú pochopiteľným prejavom intenzívnej lásky údajných vizionárov k ich farskému spoločenstvu. Posolstvá Panny Márie však bežne nemôžu nahradiť farára, pastoračnú radu a synodálnu prácu spoločenstva pri rozhodnutiach, ktoré sú predmetom rozlišovania spoločenstva, vďaka čomu farnosť dozrieva v rozvážnosti, bratskom počúvaní, úcte k druhým a dialógu.
Neprestajné trvanie na vypočutí posolstiev
30. Okrem častých výziev pre veriacich vo farnosti sa zdá, že Panna Mária vo všeobecnosti tak naliehavo podporuje vypočutie svojich posolstiev, že niekedy táto výzva vyniká viac ako samotný obsah posolstiev: „Drahé deti, neuvedomujete si posolstvá, ktoré vám Boh prostredníctvom mňa posiela. On vám udeľuje milosti, ale vy to nechápete“ (8. 11. 1984). „Neuvedomujete si všetky posolstvá, ktoré vám dávam“ (15. 11. 1984). Tým sa u veriacich vytvára riziko závislosti a prílišného očakávania, ktoré nakoniec môže zatieniť ústredný význam zjaveného slova.
Naliehanie sa objavuje neustále. Napríklad: „Prežívajte moje posolstvá“ (18. 6. 2010). „Šírte moje posolstvá“ (25. 6. 2010). „Žite posolstvá, ktoré vám dávam, aby som vám mohla dávať nové posolstvá“ (27. 5. 2011). „Nasledujte moje posolstvá [...] obnovte moje posolstvá“ (17. 6. 2011). „Prijmite moje posolstvá a žite moje posolstvá“ (24. 6. 2011).
V niektorých posolstvách, ako napríklad v tom nasledujúcom, sa naliehavosť stáva nátlakovou: „Drahé deti, aj dnes vás Matka radostne pozýva: buďte mojimi nositeľmi, nositeľmi mojich posolstiev v tomto unavenom svete. Žite moje posolstvá, prijímajte moje posolstvá so zodpovednosťou. Drahé deti, modlite sa so mnou za moje plány, ktoré chcem naplniť“ (30. 12. 2011).
Táto často opakovaná výzva pravdepodobne pramení z lásky a veľkodušného zápalu údajných vizionárov, ktorí sa s dobrým úmyslom obávali, že Matkine výzvy k obráteniu a pokoju budú ignorované. Toto naliehanie sa stáva ešte problematickejším, keď sa posolstvá týkajú žiadostí, o ktorých nie je pravdepodobné, že sú nadprirodzeného pôvodu, ako keď Panna Mária dáva príkazy týkajúce sa dátumov, miest, praktických záležitostí a rozhoduje o bežných veciach. Hoci posolstvá tohto druhu nie sú v Medžugorí časté, nájdeme aj také, ktoré sa dajú vysvetliť výlučne osobnými želaniami údajných vizionárov. Toto je jasný príklad takýchto zavádzajúcich posolstiev:
„Na budúci rok 5. augusta uplynie druhé tisícročie od môjho narodenia [...]. Žiadam vás, aby ste sa intenzívne pripravovali tri dni [...]. V tieto dni nepracujte“ (1. 8. 1984).
Je rozumné, aby veriaci riadiaci sa obozretnosťou a zdravým rozumom, nebrali tieto detaily vážne a nevenovali im pozornosť. Vždy treba mať na pamäti, že tak ako v prípade iných duchovných skúseností a údajných nadprirodzených javov, aj v tomto prípade sa pozitívne a povznášajúce prvky miešajú s inými, ktoré treba prehliadnuť, no ktoré by nemali viesť k tomu, aby sme pohŕdali bohatstvom a dobrom, ktoré ponúka Medžugorie ako celok.
Panna Mária dáva svojim posolstvám správnu hodnotu
31. V skutočnosti je to samotná Gospa, ktorá nás vyzýva, aby sme jej posolstvá chápali ako vzťahujúce sa k niečom. Jasne hovorí, čomu musíme načúvať: evanjeliu. Panna Mária často žiada, aby sme jej posolstvá počúvali, ale zároveň ich podriaďuje neporovnateľnej hodnote Slova zjaveného vo Svätom písme. Nasledujúce napomenutia sú v tomto bode veľmi jasné a stávajú sa hlavným kritériom, aký postoj voči posolstvám zaujať:
„Nehľadajte mimoriadne veci, ale radšej si vezmite evanjelium, čítajte ho a všetko vám bude jasné“ (12. 11. 1982).
„Prečo sa pýtaš toľko otázok? Každá odpoveď je v evanjeliu“ (19. 9. 1981).
„Neverte lživým hlasom, ktoré vám hovoria o falošných veciach, o falošnom svetle. Vy, deti moje, vráťte sa k Písmu!“ (2. 2. 2018).
32. Výzva Panny Márie čítať Sväté písmo je jednou z najčastejšie opakovaných prosieb:
„Drahé deti, dnes vás pozývam, aby ste každý deň čítali Bibliu vo svojich domovoch: položte ju na viditeľné miesto, aby vás vždy podnecovala k čítaniu a modlitbe“ (18. 10. 1984). „Umiestnite Sväté písmo na viditeľné miesto vo svojich rodinách, čítajte ho a žite podľa neho“ (25. 8. 1996). „Dajte si Sväté písmo na viditeľné miesto vo svojich rodinách, čítajte ho, rozjímajte o ňom a učte sa, ako Boh miluje svoj ľud“ (25. 1. 1999). „Pozývam vás obnoviť modlitbu vo vašich rodinách čítaním Svätého písma (25. 9. 1999). „Nezabúdajte, deti moje, čítať Sväté písmo. Umiestnite si ho na viditeľné miesto a svojím životom dosvedčujte, že veríte a žijete Božie slovo“ (25. 1. 2006). „Čítajte, rozjímajte o Svätom písme a nech sú pre vás slová v ňom napísané životom“ (25. 2. 2012). „Dajte si Sväté písmo na viditeľné miesto vo svojich rodinách a čítajte ho“ (25. 1. 2014). „Deti moje, čítajte knihu evanjelií: je v nej vždy niečo nové, spája vás s mojím Synom, ktorý sa narodil, aby priniesol slová života všetkým mojim deťom“ (2. 11. 2019).
33. Na druhej strane sama Gospa tvrdí, že viac ako posolstvá je svedectvo kresťanov, ktoré je skutočným svetlom pre svet:
„Želám si, aby ste aktívne žili a odovzdávali posolstvá. Osobitne si želám, drahé deti, aby ste všetci boli odrazom Ježiša, ktorý ožiari tento neverný svet, ktorý kráča v temnote. Túžim, aby ste všetci boli svetlom pre všetkých a aby ste svedčili vo svetle“ (5. 6. 1986).
34. Musíme si teda uvedomiť, že posolstvá, ktoré nás Panna Mária opakovane žiada počúvať, sú v konečnom dôsledku jej naliehavou výzvou na obrátenie, na návrat ku Kristovi, k rozjímaniu o jeho slove, modlitbe a hľadaniu pokoja. Nič z toho nás nevzďaľuje, ani neodvádza od evanjelia. Preto tí, ktorí sú príliš pozorní voči mimoriadnym udalostiam a údajným posolstvám Gospy a nevyužívajú svoj čas a energiu na modlitbu s Božím slovom, na adoráciu Krista, na službu bratom a sestrám a na budovanie pokoja všade na svete, nie sú verní pravému duchu Medžugoria.
„Seba vyvyšovanie“ Panny Márie
35. Problematické sú aj tie posolstvá, ktoré Panne Márii pripisujú výrazy ako „môj plán“, „môj zámer“: „Každý z vás je dôležitý v mojom pláne spásy“ (25. 5. 1993). „Deti moje, nezabúdajte, že ste dôležité v mojom pláne spásy ľudstva“ (25. 6. 2022). „Pozývam vás, aby ste sa modlili [...] za moje plány“ (1.10.2004). „Aj dnes večer vás pozývam modliť sa za moje plány [...] moje zámery“ (2. 9. 2005).
Tieto výrazy môžu byť mätúce. V skutočnosti je všetko, čo Mária robí, vždy v službe Pánovho zámeru a jeho božského plánu spásy. Mária nemá svoj vlastný plán pre svet a Cirkev. V dôsledku toho sa tieto posolstvá dajú interpretovať len v tomto zmysle: Panna Mária plne preberá Božie plány až do tej miery, že ich opisuje ako svoje vlastné.
36. V tejto súvislosti je potrebné venovať osobitnú pozornosť možnému nesprávnemu používaniu slova „prostredníčka“ v súvislosti s Máriou. Hoci je pravda, že v posolstvách ako celku je vidieť, že všetko sa pripisuje Ježišovi Kristovi, zatiaľ čo Mária spolupracuje s ním cez svoj materinský príhovor, objavujú sa určité výrazy, ktoré sa nezdajú byť v súlade s týmto celkom: „Ja som prostredníčka medzi vami a Bohom“ (17. 7. 1986). „Chcem byť spojivom medzi vami a nebeským Otcom, vašou prostredníčkou“ (18. 3. 2012).
Takto použitý výraz „prostredníčka“ by chybne viedol k tomu, že by sa Márii prisúdilo jedinečné a výlučné miesto Božieho Syna, ktorý sa stal človekom; v skutočnosti by to odporovalo tomu, čo tvrdí Sväté písmo, keď hovorí, že je len „jeden prostredník medzi Bohom a ľuďmi – človek Kristus Ježiš, ktorý vydal seba samého ako výkupné za všetkých“ (1 Tim 2, 5 – 6). Na druhej strane tieto domnelé posolstvá nedokážu dobre vyjadriť, ako to vysvetlil svätý Ján Pavol II., že Máriina spolupráca je voči Kristovej spolupráci (porov. Redemptoris Mater 39) „podriadeným sprostredkovaním“, takže sa „hodnosti a účinnosti Krista, jediného Prostredníka, nič neuberá a nič nepridáva“ (Lumen gentium 62).
Napriek tomu je v tom istom posolstve z 18. 3. 2012 jasné, že toto sprostredkovanie nezakrýva jedinečné Kristovo sprostredkovanie: je to len „materinský príhovor“ za nás: „Drahé deti! Prichádzam medzi vás, lebo chcem byť vašou matkou, vašou zástankyňou“.
S nami ku Kristovi
37. Treba pripomenúť, že posolstvá ako celok majú silný teocentrický a kristologický dôraz. Niektoré posolstvá sú v tomto smere nápomocné, pretože zdôrazňujú Máriin materinský príhovor ako kľúč k jej špecifickej, no vždy podriadenej úlohe. Zvlášť zreteľné sú nasledujúce posolstvá, v ktorých Mária zdôrazňuje, že nemôže a ani nechce nahradiť Ježiša Krista:
„Nedisponujem priamo božskými milosťami, ale dostávam od Boha všetko, o čo vo svojej modlitbe žiadam“ (31. 8. 1982).
„Modlite sa a skrze modlitbu sa stretnite s mojím Synom, aby vám dal silu a aby vám udelil milosť“ (23. 6. 2017).
„Rozhodnite sa pre Ježiša, rozhodnite sa a choďte spolu s ním v budúcnosti [...]. Chcem vás všetkých priviesť k svojmu Synovi [...]. Rozhodnite sa pre neho, dajte ho vo svojom živote na prvé miesto“ (22. 6. 2012).
„Tým, že budete žiť podľa mojich posolstiev, vás chcem priviesť k svojmu Synovi. Počas všetkých týchto rokov, čo som s vami, môj prst smeruje k môjmu Synovi, Ježišovi, pretože vás chcem všetkých priviesť k nemu“ (28. 12 .2012).
Nasledujúce posolstvo možno považovať za zhrnutie evanjeliovej ponuky prostredníctvom odkazu z Medžugoria:
„Túžim vás priviesť ešte bližšie k Ježišovi a k jeho zranenému srdcu, aby ste dokázali pochopiť tú nesmiernu lásku, ktorou sa obetoval za každého z vás. Preto sa, drahé deti, modlite, aby z vašich sŕdc vytryskol prameň lásky ku každému človeku, aj k tým, ktorí vás nenávidia a opovrhujú vami; tak budete môcť s Ježišovou láskou prekonať všetku biedu v tomto smutnom svete, ktorý je bez nádeje pre tých, čo nepoznajú Ježiša“ (25. 11. 1991).
Z toho vyplýva, že podstatné je byť pozorný voči tomu, čo nám celok medžugorských zjavení pripomína o učení evanjelia, a sústrediť svoj pohľad nie na detaily, ale na dôležité napomenutia, ktoré sa v posolstvách Gospy objavujú. V ich svetle treba obozretne čítať niektoré menej dôležité alebo nejasné texty.
Závery
38. Prostredníctvom nihil obstat, týkajúceho sa nejakej duchovnej udalosti, sú veriaci „oprávnení rozvážne ju prijať“ (Normy, čl. 22, § 1: porov. Benedikt XVI., Verbum Domini 14). Neznamená to však, že ide o vyhlásenie ohľadom nadprirodzeného charakteru daného javu (porov. Normy, čl. 22, § 2) a pripomína sa, že veriaci nie sú povinní veriť tomuto. Nihil obstat značí, že prostredníctvom toho, čo sa ponúka, môžu získať pozitívny podnet pre svoj kresťanský život. Nihil obstat tiež oprávňuje na verejné uctievanie. Takéto rozhodnutie je možné prijať, ak sa uprostred takejto duchovnej skúsenosti ukázalo veľa pozitívnych plodov a medzi Božím ľudom sa nerozšírili nijaké negatívne alebo problematické vplyvy.
Ocenenie hojných a rozšírených pekných a dobrých plodov neznamená, že domnelé nadprirodzené udalosti sú skutočne nadprirodzené, ale len poukazuje na to, že „uprostred“ tohto duchovného fenoménu v Medžugorí plodne pôsobí pre dobro veriacich Duch Svätý. Preto vyzývame k oceneniu a šíreniu pastoračnej hodnoty tejto duchovnej ponuky (porov. Normy, 17).
Okrem toho pozitívne hodnotenie väčšiny medžugorských posolstiev ako poučných neznamená, že majú priamy nadprirodzený pôvod. Preto keď sa hovorí o „posolstvách“ Panny Márie, vždy treba rozumieť „domnelé posolstvá“.
39. Poznatky zhromaždené v tejto Nóte umožňujú rozpoznať, že sú tu prítomné podmienky na to, aby sa pristúpilo k rozhodnutiu nihil obstat. Mostarsko-duvinský biskup vydá príslušný dekrét. Osobitný apoštolský vizitátor pre farnosť Medžugorie, ktorý bude naďalej vykonávať jemu zverené funkcie, bude musieť overiť, či v každej publikácii, ktorá zhromažďuje posolstvá, je táto Nóta vo forme úvodu zahrnutá. On sám potom bude rozlišovať všetky budúce posolstvá – alebo minulé posolstvá, ktoré ešte neboli publikované – a ich prípadné publikovanie bude musieť povoliť vo svetle vyššie ponúknutých objasnení. Rovnako prijme opatrenia, ktoré bude považovať za potrebné, a bude usmerňovať pastoračné rozlišovanie ohľadom nových situácií, ktoré môžu nastať, informujúc o tom toto dikastérium.
40. Aj keď môžu existovať rôzne názory na pravosť niektorých skutočností alebo aspektov tejto duchovnej skúsenosti, cirkevné autority miest, kde sa nachádza, sú vyzvané, aby „uznali pastoračnú hodnotu a podporili šírenie tejto duchovnej ponuky“ (porov. Normy, 17). V obozretnom posudzovaní toho, čo sa deje na ich vlastnom území, zostáva právomoc každého diecézneho biskupa rozhodnúť o tejto záležitosti nedotknutá (porov. Normy, čl. 7, § 3). Aj keď sú pozitívne plody tohto duchovného fenoménu rozšírené po celom svete, neodporuje to tomu, že sa môžu vyskytnúť skupiny alebo osoby, ktoré nevhodne využívajú tento duchovný fenomén, a tak konajú nesprávne. Diecézni biskupi majú slobodu a právomoc prijímať vo svojej diecéze obozretné rozhodnutia, ktoré považujú pre dobro Božieho ľudu za potrebné.
41. V každom prípade by mali byť ľudia, ktorí idú do Medžugoria, silne zameraní akceptovať to, že púte sa nekonajú kvôli stretnutiu s údajnými vizionármi, ale kvôli stretnutiu s Máriou, Kráľovnou pokoja. A mali by byť verní láske, ktorú ona cíti k svojmu Synovi, zameraní na stretnutie s Kristom a na jeho počúvanie v rozjímaní o Božom slove, v účasti na Eucharistii a eucharistickej adorácii. Tak ako sa to deje v mnohých svätyniach na celom svete, kde sa uctieva Panna Mária s najrozmanitejšími titulmi.
42. Prečítajme si posledné posolstvo, ktoré zhŕňa vzácny kristocentrický zmysel medžugorskej ponuky a prejavuje jej najautentickejšieho ducha:
„Drahé deti, moje slová sú jednoduché [...]. Pozývam vás k svojmu Synovi. Iba on môže premeniť zúfalstvo a utrpenie na pokoj a vyrovnanosť. Iba on môže dať nádej v najhlbších bolestiach. Môj Syn je životom sveta. Čím lepšie ho poznáte, čím viac sa k nemu priblížite, tým viac ho budete milovať, pretože môj Syn je Láska. Láska všetko mení, robí krásnym aj to, čo sa vám bez lásky zdá bezvýznamné“ (2. 9. 2018).
Kráľovná pokoja, pros, aby tí, ktorí slobodne prijmú duchovnú ponuku z Medžugoria, žili čoraz viac spojení s Ježišom Kristom a našli v ňom pravý pokoj srdca.
Tebe zverujeme aj tento náš svet, ktorý trpí „rozkúskovanou treťou svetovou vojnou“. Kráľovná pokoja, vypočuj prosbu, ktorá stúpa zo sŕdc detí, mladých ľudí, chudobných a všetkých žien a mužov dobrej vôle.
„Ďakujeme ti, Matka naša! Hľadiac na teba, ktorá si bez hriechu, môžeme naďalej veriť a dúfať, že láska zvíťazí nad nenávisťou, pravda nad lžou, odpustenie nad urážkou, mier nad vojnou. Nech sa tak stane!“ (František, Modlitba k Nepoškvrnenej Panne Márii, 8. decembra 2022).
Najvyšší veľkňaz František na audiencii udelenej podpísanému prefektovi spolu so sekretárom doktrinálnej sekcie Dikastéria pre náuku viery 28. augusta 2024 schválil túto nótu a nariadil jej zverejnenie.
Dané v Ríme, v sídle Dikastéria pre náuku viery, 19. septembra 2024.
kard. Víctor Manuel Fernández
Prefekt
Mons. Armando Matteo
Sekretár pre doktrinálnu sekciu
Na audiencii dňa 28. 8. 2024
František